REKLAMA
15.4 C
Siedlce
Reklama

Zburzono pomnik żołnierzy

Dziś bladym świtem w łukowskim parku miejskim zburzono pomnik poświęcony polskim i radzieckim żołnierzom, poległym podczas wyzwalania Ziemi Łukowskiej i Łukowa w 1944 r.

Pomnik wybudowany w 1960 r. z inicjatywy ówczesnych władz miejskich zdaniem Instytutu Pamięci Narodowej gloryfikował ustrój komunistyczny. W związku z tym, zgodnie z przepisami tzw. ustawy dekomunizacyjnej, znalazł się na liście budowli przeznaczonych do zniszczenia.

Po pomniku żołnierzy został w parku jedynie ślad świeżej ziemi na trawie… Fot. PGL

Sprawa żołnierskiego pomnika w parku od początku lat 90. była kontrowersyjna. W mieście co jakiś czas pojawiały się grupy radykałów, którzy malowali na nim obraźliwe napisy i symbole. Dotyczyły one ustroju komunistycznego i Związku Radzieckiego, gdy tymczasem charakterystyczny monument z piastowskim orłem w okrągłym otworze na przestrzał murowanej ściany, upamiętniał żołnierzy poległych w walkach z hitlerowskimi Niemcami.

Niektórzy historycy, poniekąd słusznie, udowadniają, że żołnierze Armii Czerwonej byli jednak „funkcjonariuszami” państwa wrogo nastawionego do Polski i czyniącego wszystko, aby nasz kraj podporządkować polityce Józefa Stalina.

Najwyraźniej takie uzasadnienia historyków przyjęli urzędnicy IPN uznając, że pomnik – w oparciu o przepisy ustawy dekomunizacyjnej – należy rozebrać.

Wiekszość lokalnego samorządu i burmistrz miasta Dariusz Szustek byli nieco innego zdania. Uważali, że budowla nie propaguje ustroju komunistycznego, że jest przede wszystkim poświęcona Polakom, a dopiero później żołnierzom armii, z którą Polacy razem walczyli z Niemcami. D. Szustek podkreślał swego czasu na sesji Rady Miasta, że przy pomniku znajdują się urny z ziiemią z okolicznych pól bitewnych. Rada Miasta nie podjęła decyzji o rozbiórce. Wezwanie do rozbiórki wydał urzędnik działający z upoważnienia wojewody lubelskiego, Przemysława Czarnka.

Ekipa remontowa z Zarządu Dróg Miejskich rozbiórki dokonała wczesnym rankiem, 1 czerwca. Pospiesznie uprzątnięto gruz i splantowano ziemię. Obecnie w parku nie ma śladu po pomniku. W miejscu gdzie budowla stała można jedynie zobaczyć świeżą ziemię na trawniku.

*   *   *

Jak niekonsekwentne są decyzje IPN-u oraz władz wojewódzkich może świadczyć to, że gdy losy pomnika zwanego przez część łukowian „radzieckim” były przesądzone, w tym samym mniej więcej czasie w łukowskim parku odsłonięto tablicę pamiątkową poświęconą łukowianinowi, fizykowi Konstantemu Pietrzakowi. W dzieciństwie, w 1915 r. z rodzicami wyemigrował do Rosji tuż przed nacierającymi wojskami niemieckimi. Już w Związku Radzieckim skończył szkoły oraz uniwersytet. Jako fizyk jądrowy pracował w zespole Andrieja Sacharowa, współdziałając przy budowie potęgi atomowej ZSRR. Za swoje naukowe osiągnięcia otrzymał tytuł Bohatera Związku Radzieckiego.

Ani żołnierze, ani prof. Konstanty Pietrzak, moim zdaniem, nie propagowali komunizmu wprost. Każdy z nich wykonywał dobrze powierzone mu zadania. Ale jednym pomniki się stawia, a innym burzy. Taka jest historia podszyta polityką. A wystarczyło zmienić kilka wyrazów w napisie…

Piotr Giczela

77 KOMENTARZE
  1. dał nam przykład PiS jak z pomnikami się obchodzić mamy…
    Pomnik jednego “bohatera”” stojącego u zbiegu Cmentarnej i Wojskowej/Sokołowskiej też się rozbierze,

  2. A w Wiedniu (takie miasto, stolica Austrii) pomnik sołdatów stoii i nikt go nie burzy
    Chodzi mi o to, że nie tędy droga do prostowania historii…… Gdyby ten pomnik gloryfikował Stalina lub komunizm lub tych co padli w walce z AK to rozumiem…………… ale co macie przeciwko upamiętnieniu prostych żołnierzy, ktorzy polegli w walce z faszyzmem? śmierć polskich żolnierzy też kontestujecie? Przecież dla równowagi groby żołnierzy z Wehrmachtu są objete opieką (i bardzo dobrze!). A Orlęta Lwowskie Ukraincy moga tez sobie usunąć?!?! Zobaczycie do czego doprowadzi taka polityka…..

  3. podszyty polityką jest ten tekst, na kilometr czuć zwolennika armii radzieckiej i tzw “wyzwalania”
    nie na darmo tygodnik szereg lat opatrzony był napisem “pismo PZPR””, wiele osób z tamtego czasu ciągle w nim pracuje i to samo pisze co wtedy”

  4. Szanowny lub Szanowna Opinio…
    To, że ocenia Pan czy Pani tekst mego autorstwa na taki czy inny sposób jest OK. Żyjemy w wolnym kraju i każdy może głosić swe poglądy publicznie. Co prawda nie jestem zwolennikiem Armii Radzieckiej, ani PRL-u i nie słowami ale działaniem dawałem temu wyraz, gdy był czas po temu, by o słuszną sprawę walczyć. Ale nie obruszam się na Pana, Pani ocenę, no bo przecież mnie Szanowna Opinia nie zna osobiście.

    Natomiast wkurza mnie pisanie nieprawdy czy zapewnianie o czymś, bez wcześniejszego sprawdzenia twardych, namacalnych faktów. Wkurza mnie, bo to jest manipulacja. Pan, Pani napisała: „wiele osób z tamtego czasu [gdy “TS”” był pismem PZPR – przyp red.] ciągle w nim [“”TS””] pracuje i to samo pisze co wtedy”. Czy sprawdziła Szanowna Opinia ile osób z czasów PZPR pracuje w “”TS””? Nie, bo wówczas nie dałoby się napisać „wiele osób”. Czy przeprowadziła Pani, Pan analizę porównawcza treści z lat 1980-1989 z obecnymi treściami zawartymi na łamach “”TS”” czy na portalu tej gazety? Nie, bo nie dałoby się napisać, że jest to to samo i obrzucać błotem gazetę, a przy okazji i mnie.

  5. Koniec pomnika.
    Pomnik usunięty pod osłoną nocy… skąd ja to znam. To, że zniknęła nazwa “Armia Radziecka”” to akurat dobrze, bo pomnik jest poświęcony żołnierzom polskim i radzieckim z II w. św. a Armia Radziecka jako formacja powstała w 1946r., więc przez 58 lat na pomniku był fałszywy napis. Niestety zburzenie pomnika zamiast zmiany jego napisu spowodowało, że zniszczona została pamięć o żołnierzach POLSKICH wszystkich formacji walczących z Niemcami. Czymś niespotykanym na skalę Polski jest taka decyzja. Pod pomnikiem wkopana została urna z ziemią z pól bitewnych m.in. z pod Woli Gułowskiej z roku 1939. Zostało to zniszczone i zdeptane. W tej materii ostateczne zdanie powinien mieć WYŁĄCZNIE przedstawiciel mieszkańców czyli Burmistrz Miasta Łuków a nie żaden IPN. Druga strona medalu jest taka,że zainteresowanie ogólne historią bardzo spada. Od 20 lat nie widziałem pod pomnikiem więcej niż jednego znicza. Nikt nie wpadł na pomysł przez 6 dekad aby go zmodernizować i poprawić błędny napis. Ludzi już to nie obchodzi. Ci Łukowianie co mogli być wdzięczni za oswobodzenie miasta od Niemców już w większości nie żyją. A młodzi? No cóż… wielu z nich nie wie kim był J.Piłsudski więc czego można wymagać więcej? Może w tym miejscu stanie Pomnik Wyklętych? Przez niszczenie pomników pośw. żołnierzom, nasze relacje wewnętrzne jak i zewnętrzne z Rosją jeszcze bardziej się pogorszą.”

  6. @BOB
    Nie do końca. Przecież nie tak dawno Błaszczak twierdził, że komunizm w Polsce się skończył po przyjęciu którejś tam ich ustawy. Z tego wynika, że Lech Kaczyński był prezydentem okresu komunistycznego, a pomnik upamiętniający jego postać jest pomnikiem upamiętniającym osobę symbolizującą komunizm.

  7. Do Piotra G
    ts był i jest na usługach, kiedyś PZPR teraz kk.Czym się różni? Niczym zawsze na kolanach. Wystarczy napisać komentarz nieprzychylny pod artykułem dot. kk.Jako “rzetelny”” redaktor zebrałby pan materiał na świetny artykuł, heheh. Bez poważania.”

  8. Brawo…
    …Panie Redaktorze Piotrze! Tylko faktami mozna prostowac tak obludne slowa jak p.p. Opinii i miec nadzieje, ze podane przez Pana fakty w czesci dotra do swiadomosci Opinii. A co do wyburzenia pomnikow upamietniajacych zolnierzy poleglych podczas wyzwalania Naszej Ojczyzny spod niemieckiej okupacji to jestem przeciw takim dzialaniom z wielu wzgledow chocby takiego groby i pomniki poleglych naszych obywateli sa rozrzucone po calym swiecie i nie chcialbym by pamiec o nich byla potraktowana w podobny sposob jak traktujemy pamiec obywateli innych panstw poleglych w dzialaniach wojennych ne terytorium RP.

  9. tego bełkotu nie da się czytać, podważa, manipuluje i zakłamuje rzeczywistość
    zdania typu: cyt “Niektórzy historycy (szok), poniekąd słusznie (kolejny szok), udowadniają, że żołnierze Armii Czerwonej byli jednak (jednak byli – masakra) „funkcjonariuszami” państwa wrogo nastawionego do Polski…””

  10. A mnie dziwi, że broni się tych pomników
    Argumenty ludzi są takie, że przecież Armia Czerwona wyswobodziła Polskę z niemieckiej opresji. No tak, zamiast Niemców, byli Sowieci. Jednocześnie ci sami ludzie świętują Cud na Wisłą w 1920 roku i cieszą się, że Polacy pogonili Bolszewika. Jakoś do nich nie dociera (pewnie ze względu na nazwy, które zostały zastosowane celowo już za czasów PRL), że Bolszewicy i Sowieci to często jedna i ta sama osoba.
    To jak to jest? W 1920 roku Rosjanie byli niedobrzy i chcieli nas podbić, a w 1944 byli naszymi przyjaciółmi?
    Czy już zapomnieliście, co Stalin zrobił w Warszawie w 1944 roku? No właśnie – nic. Patrzył, jak Warszawa płonie i cieszył się, że ktoś za niego morduje najbardziej zadziornych Polaków.
    Może niech ktoś przypomni ilu Polaków zginęło podczas “oswabadzania”” ziemi łukowskiej przez Armię Czerwoną? Ile kobiet zostało zgwałconych? Tylko nie piszcie mi o bratniej pomocy i o Czterech pancernych i psie.”

  11. A jak tak sobie myślę
    jak cienka jest granica między głupotą a wandalizmem. Bo czym (w istocie) różnią się ci, co niszczą świetlenie osiedli, czy stacje rowerowe od tych, co burzą pomniki? I jedni i drudzy działają nocą… I pobudki ich działania są także podobne – nie bardzo wiedzą dlaczego, ale czynią coś, co im wydaje się potrzebne (do czego – tego, to nawet oni sami nie wiedzą…). Różnica jest tylko taka, że pierwszych będzie szukała (bezskutecznie) policja, a drudzy (choć nie jest trudno ustalić kim są) będą spali spokojnie, bo przecież wykonali “polecenie z góry”” – tak jak niejaki Eichmann… Tylko, że “”góra”” się zmieni i może być całkiem “”nie śmieszono””. “

  12. Historia NIE-czarno-biała
    Nie ma historii czarno-białej. Wiele postaci czy organizacji mają jasne i ciemne strony:
    Przykłady:
    1) ZSRR – napadł nas w 1920r., 1939r., 1940-> wywózki i Katyń, ale w 1944r. pogonił Niemców z Polski, którzy chcieli zniszczyć biologicznie Słowian w tym Polaków.
    2) J.Piłsudski – wybitny Polak bez dwóch zdań ale ludzie mają pretensje do niego za rok 1926 i Berezę Kartuską.
    3) Wyklęci: Np. “Łupaszka””, “”Ogień””,””Bury”” – walczyli z Niemcami ale i mają na sumieniu udokumentowane zbrodnie na cywilach.

  13. Przecież to jasne
    Z faszyzmem w Polsce wygrali Żołnierze Wyklęci, nie jakaś tam Armia Sowiecka, WP czy AK. Taka jest narracja “współczesnych”” historyków. Mój Boże, co nasze dzieci zapamiętają z takich lekcji historii.”

  14. Tyle lat stoją pomniki
    A PISowi się to teraz nie podoba. Nikt nie czci zbrodniarzy tymi pomnikami tylko nie pozwala zapomnieć o tym co było. Zero szacunku do historii Polski przynajmniej ja to tak odbieram. To nasza historia, nasze losy, każdy pomnik o czymś przypomina, co hylo trudne i bolesne. Najlepiej to wszystko zburzyć, próbować wymazać i WSZĘDZIE WCISKAĆ POMNIKI SMOLEŃSKIE I BRATA. WANDALE TYLKO TAK MOŻNA WAS NAZWAĆ!!!! Nadajdzie wreszcie ten dzień że zostaniecie z tego rozliczeni!! Może jeszcze rozwalcie pałac kultury

  15. Nie dajmy się rozgrywać
    Sowieci najpierw nas wyzwolili, by następnie nas zniewolić. To fakt. Ale czy Zachód był taki święty? Przypomnijcie sobie Teheran i Jałtę. Nieźle nas przehandlowali, że nie wspomnę biernej postawy naszych sojuszników (Anglia, Francja ) w 1939 roku. Jest jeszcze pewna siła sprawcza, której na rękę wszelkie konflikty.Historia jest nauczycielką życia, pod warunkiem, że nauczyciel jest obiektywny, a my choć trochę chcemy poznać prawdę i wyciągnąć praktyczne wnioski.

  16. wykidajło
    Pomnik pomnikowi nierówny. Dlaczego nie stawialiśmy pomników Szwedom za “potop””, też nas przyszli wyzwolić za zgodą części naszej magnaterii od tyranii króla Jana Kazimierza, i sporo ich poległo na naszej ziemi. Po drugie na wielu pomnikach armii radzieckiej czy też czerwonej dodawano napis, w bratnim działaniu z LWP. To sformułowanie miało służyć za tarczę ochronną przed bezczeszczeniem tych postumentów zaraz na drugi dzień po ich odsłonięciu. Cała filozofia obłudy.”

  17. “Korneliuszu”
    urodziłem się kilka lat po wojnie i wiem z rozmów z różnymi ludźmi, że mimo wszystko (np. poczucia zniewolenia, by odwołać się określenie, którego użyłeś) wszyscy oni zdecydowanie woleli rzeczywistość powojenną, niż (wybacz obcesowość, ale zasłyszane opinie) “przepuszczenie przez komin w którymś z “”kacetów””. Ot, choćby w nieodległym Majdanku.

  18. A w Wyczółkach
    Tam gdzie teraz most remontują też stoi krzyż i tablica upamiętniająca poległych bolszewików którzy napadli na Polskę więc się pytam czy to normalne ? Miejscowa ludność teren ogrodziła nawet tam kwiatki sadzi, sprząta, dba. Może ktoś się tym w końcu zainteresuje i powie tym ludziom kim byli i po co przyszli tamci co tam leżą i że nie byli to nasi przyjaciele i nie należy tam się modlić bo POLAK ma HONOR wie i pamięta !

  19. wykidajło
    Do inny historyk. Tekst w stylu jedna baba drugiej babie wsadziła do d…py grabie, czyli 95% bzdur plus 5% oczywistości. Oczywistość to ideologia. W 1920r Piłsudski wyprzedził atak Ruskich chcących przenieść rewolucję do Europy Zachodniej. Chcę też zauważyć, że to marszałek Piłsudski rozszyfrował Hitlera i dążył do prewencyjnego ataku na Niemcy faszystowskie, tylko nie uzyskał zgody Francji i Anglii, ot taki paradoks.

  20. ZBURZONO SYMBOL KOMUNISTYCZNEGO ZNIEWOLENIA, MORDOWANIA I REPRESJI, a nie pomnik żołnierzy
    już w tytule kłamstwo, a dalej… !!!

  21. Czy warto niszczyć historię?
    Nasi sojusznicy “przehandlowali”” nas zanim skończyła się wojna, żołnierz radziecki idąc do boju miał przed sobą wojska niemieckie a z tyłu komisarzy którzy czuwali żeby nie przyszło im do głowy cofać się, oni nie myśleli o tym jaka będzie przyszła Polska, zrobili to za nich politycy. Podobnie i teraz, decyzję o tym co jest słuszne podejmują nie lokalne władze tylko “”historycy”” z IPN, tyle się pisze i mówi o szanowani historii a z drugiej strony niszczy się historię w imię interesów partyjnych.”

  22. besens
    I co to się dziwić że Polacy mordowali inne nację, patrz ostatnia książka “Dalej jest noc””, skoro tyle podłości w nas siedzi, że pomniki się likwiduje.”

  23. tytuł – “Zlikwidowano pomnik radzieckich okupantów, którzy goniąc Niemców zniewolili po drodze Polskę, bo innej drogi nie mieli”
    na kierunku do Berlina, a po 5 latach okupacji niemieckiej zafundowali Polakom 50 lat okupacji radzieckiej.
    ps
    czerwonych zwolenników takich pomników jest w Polsce ho-ho, głównie potomków narodu przebranego, tych samych co w 1939 witali kwiatami Armię Czerwoną i budowali bramy powitalne w Siedlcach, a od 1944 działali w UB (napis na siedleckiej tablicy), a dzisiaj przed nimi trzeba się tłumaczyć z ustaw i finansować to, czego tylko zechcą

  24. Hańba. Zmarłych nie szargać.
    Czy myślicie że ten gest polepszy relacje z Rosjanami i oni będą teraz budować w Rosji pomniki Polakom czy też je burzyć ?
    Teraz powinni zaorać cmentarz katyński.

  25. !
    My zwykli ludzie doceniamy krew wylaną przez żołnierzy ze Wschodu.Nie wszystko było czyste i oczywiste,ale to Oni walczyli a nie politycy!Dlatego nienawidzę polityków i ich roboty pod osłona nocy!!!

  26. Do ‘innego historyka”
    Szanowny Panie, pańska polemika z moim postem odnosi się w zasadzie do jednego krótkiego zdania o wyzwoleniu i następnie zniewoleniu nas przez Sowietów. Pan to zniewolenie zdaje się kwestionować. Obawiam się, że nie ma Pan racji.To, że ktoś woli nową rzeczywistość od koszmaru wojennego, to jeszcze nie jest argument, aby powstrzymać się od mówienia o nowym zniewoleniu. Wiadomo, każdy wybiera mniejsze zło. Znaleźliby się i tacy, którzy uzasadnialiby, że jeśli wyzwolenie niesie kolejne zniewolenie, to czy można mówić o wyzwoleniu. Szeregowy żołnierz Armii Czerwonej przede wszystkim bił i gnał Niemca aż do Berlina, a to czy po drodze niósł wyzwolenie czy nowe zniewolenie, miało się dopiero okazać, ale zapewne, podczas zaciętych bitew nie zaprzątało to jego myśli, w przeciwieństwie do podążających za nim oddziałów NKWD. To, że po drodze zdarzały się też gwałty na kobietach i różne inne niegodziwości też nie jest tajemnicą. I to w zasadzie byłoby na tyle, jeśli chodzi o przedmiot naszej polemiki. Jeśli Pana nie przekonałem, pozostańmy przy swoim. Co do pomników, to jestem zdania, że w tej, jakże delikatnej materii, należy działać z rozwagą, oddzielając czyny heroiczne od nieludzkiej ideologii, prawdę od fałszu, szanując jednocześnie wrażliwość różnych osób, grup społecznych, narodowości. Jest to ogromnie trudne zadanie dla historyków, rządzących i zwykłych obywateli. Można podejmować mniej lub bardziej sprawiedliwe decyzje, ale chcąc być narodem cywilizowanym, nie możemy akceptować wszelkich aktów wandalizmu w tej materii.

  27. opinia 2018-06-01 14:45
    Najwięcej krzyczą ci co mają coś do ukrycia. Towarzyszu pseudonim OPINIA
    Spokojnie, do Ciebie też się dobiorą i Twój czas przeminie.

  28. Do “Korneliusza” – ponownie
    Nie wiem dlaczego wyciągasz, o zacny Korneliuszu, wnioski, których nie sformułowałem. Ujmując to inaczej – być może inni internauci zrozumieli mój tekst równie opatrznie, jak i Ty – napisałem jedynie, że tzw. zwykłych ludzi z okresu tuż powojennego, choć odczuwali w różny sposób dolegliwość owego zniewolenia (o którym napisałeś), ale było on im o tyle mniej przykre, że żyli. Po prostu żyli… Bo nikt na nich polował w czasie łapanek, że nie trafiali do obozów śmierci. Pozostałe społeczno-polityczne aspekty sytuacji nie tyle ich nie obchodziły, co uznali je za “constans””. Za niezbędne koszty sytuacji, na którą nie mieli wpływu. Podobnie, zresztą, jak dużą część Polaków z epoki międzywojnia nie aprobowała stylu rządzenia tzw. sanacji, ale nie też nie kłopotali się tym szczególnie. Wszyscy oni – podobnie, jak Polacy po roku 1945 – pamiętali wojnę i uważali, że lepiej być zniewolonym, niż martwym… I to tyle… “

  29. Do Innego historyka
    Piszesz, że urodziłeś się tuż po wojnie. Wychowywałeś więc w ustroju bardzo mocno komunistycznym. Do głowy wkładano Ci tezy formułowane przez zagorzałych komunistów. Może dlatego piszesz to co piszesz.
    Wspominasz o zbrodniach niemieckich, a nie poruszasz problemu zbrodni sowieckich. To jest typowe dla ludzi z Twojego pokolenia. Dlatego, że historię piszą zwycięzcy. W Polsce o wiele bardziej pamięta się mordy Niemców, niż Rosjan, bo to Rosjanie wygrali wojnę i oni pisali historię. Piszesz o Majdanku i kominie, a już nie pamiętasz, że w 1939 i 1940 roku Sowieci wywozili całe rodziny na Syberię. Myślisz, że czekała tam na nich rezydencja nad Bajkałem? O ile nie umarli w transporcie, to umierali z wyczerpania na dalekiej Syberii podczas niezwykle trudnych prac, jako niewolnicy.
    Można więc szyderczo stwierdzić, że “komin w Majdanku”” był bardziej humanitarny… .

  30. Atak prewencyjny na Niemcy
    Myślę, że Niemcy oddają dotychczas hołd Piłsudskiemu i czczą go , że okazał wielkie serce i nie wykonał “ataku prewencyjnego””. według “”wykidajly””był to super plan tylko jak zwykle ktoś nam przeszkodził.Niemcy niestety już za kilka lat pokazały Polsce i całemu światu jak świetnie potrafią prowadzić wojnę.prosze więc opierać się na faktach i nie ściemniać.Idąc Pana tropem niedługo dowiemy się, że komunę w Polsce obalili żołnierze wyklęci.rozmawiajmy o faktach a przestanku fantazjować”

  31. straszne
    myślałam, że w Łukowie jest mniej pisowców jak w Siedlcach ale widzę , że i tam się rozpanoszyli. Myślę, że przyjdzie czas gdzie powrócą godnie na swoje miejsca. Bo to właśnie żołnierzom radzieckim zawdzięczamy wolność bo inaczej to dzisiaj nasze dzieci i wnuki szprechały by po niemiecku.

  32. Historia niczego nie uczy
    Fans Frank powiedział, że trzeba 1000 lat abyśmy zapomnieli o zbrodniach nienieckich na narodzie polskim. Wystarczyło 50 lat , a my mamy już wroga Rosję. Zona Eihmana wyrzucała mu, że tylko pracuje i pracuje, nie ma czasu dla rodziny. Co by było drodzy gdyby Rosjanie się spóźnili z wyzwoleniem naszeo kraj. zachód się nie kwapił nas wyzwalać, a jeśli już to otworzył front pod naciskiem Rosjan.
    Trochę umiaru w sądach współcześni komentatorzy historii. Jak się okazuje nadal jesteśmy głupcami w wielu przypadkach. Brak rozumu doprowadził do niejednej tragedii naród Polski. Czy trzeba ciągle się uczyć na błędach domorosłych polityków.

  33. wykidajło
    Tak (…) komunę w Polsce obaliła min. idea i etos Żołnierzy Wyklętych, bo wstali z grobów przykrytych granitowymi pomnikami komunistycznych dygnitarzy.

  34. Do “prawdziwy WS” – tym razem
    Jest to maniera właściwa tym, którzy mają “słuszne poglądy”” – myślę o przypisywaniu innym intencji, których nie mieli, lub słów jakich nie wyrzekli, lub jakich nie napisali. A Ty, “”prawdziwy WS”” tak właśnie postępujesz. I na tym kończę polemikę, bo obraża moją wiedzę historyczną (a i nie widzę sensu) udowadnianie – nawet Tobie, “”prawdziwy WS”” – że “”nie jestem słoniem””, czyli, że ani myślałem, ani (tym bardziej!) nie wypowiadałem się w kwestiach, o które “”zahaczasz”” w swoim wpisie. Zdaję sobie sprawę, że czytanie ze zrozumieniem jest sztuką trudna, ale – zapewniam – bardzo przydatną wszelkim retorom i polemistom. Wszelakiego dobra!”

  35. Do prawdziwy WS
    Jak zwykle popisujesz się swoją niewiedzą, że nie powiem głupotą. Nie mam zamiaru polemizować ze wszystkimi bzdurami, które wypisujesz, odniosę się tylko do twierdzenia, że, cytuję: “po ’45 roku pod bronią było w Polsce 80 tys żołnierzy AK””.

  36. wykidajlo
    Bandyci to byli twoi mocodawcy z NKWD i UB poprzebierani w mundury prawdziwych patriotów w celu niszczenia ich wizerunku.Skoro byli bandytami to dlaczego byliście się ich legendy chowając ich w dolach śmierci niewiadomego położenia.

  37. @ h2o
    W tym co piszesz nie tylko w tym wątku, jak i innych nie ma zwykle nie tylko sensu ale i treści. Nie potrafisz nawet zatytułować swoich […], które zawsze mają nagłówek “wykidajło””. Powinieneś dać sobie spokój z upublicznianiem swoich “”przemyśleń, z dużą korzyścią dla siebie – mniej ludzi będzie wiedziało, żeś (…)”

  38. Taki np. “h20”
    A cóż to za […]?! Nie trudno uznać w osobie posługującej się tak plugawym językiem jakiegoś “skończonego troglodytę””, który zamiast używać języka polemicznego właściwego ludziom cywilizowanym “”ulewa sobie żółci””. Pewnie, można mu, ale, ale od tego (jak sądzę) jest administracja strony, by zadbać o poziom językowy. Nie jestem zwolennikiem prostactwa i knajactwa. Można (i trzeba) się różnić w poglądach, ale nie wolno dać przyzwolenia na posługiwanie się tak prymitywnym językiem! Jak ktoś ma kłopoty z samym sobą, to najlepiej udać się do psychologa (przynajmniej na początek).”

  39. Wykidajlo
    Krótko wasze ideały sięgnęły bruku moje wróciły na piedestały. To że chcecie mnie cenzurowac świadczy jakiemu […]. Raz sierpem raz młotem.
    ….

  40. Do “gwiazdora” wykidajly
    W Pana przypadku trochę za wcześnie na piedestały.popieram opinie”innego historyka””,””ordynatora”” ,””staska”” i J-W.Wydaje mi się ,że nie chcą już z panem polemizować bo cóż to za polemika z osobą, która nie odnosi się do faktów i opinii innych a próbuje obrażać i szufladkować.prosze zrozumieć,że nie zniszczono pomnika Stalina czy Żukowa, ale pomnik zwykłych żołnierzy, którzy działali na rozkaz i na ziemii polskiej tracili życie.przeciez sam pan napisał,że Anglicy czy Francuzi zdradzili nas (oni nie chcą ginąć w czyjejś obronie). Jeśli zaczną Pana cenzurować to myślę, że dostanie Pan emeryturę od Pisowskiego ZBOWiDU.No cóż taki wkład w otumanianie “”suwerena”” emerytura prawie pewna.pozdrawiam “

  41. @ h2o
    Nie dodawaj sobie tak animuszu, bo i tak już zdrowo ci […]. To twoje wycie, to taki przedśmiertny skowyt formacji, której jesteś wielbicielem. Czujesz, że zbliża się koniec, ale jeszcze rozpaczliwie próbujesz kąsać, przynajmniej wirtualnie. Po wyborach pochowacie się znów jak robactwo w gnoju.

    I daj sobie już spokój z nabijaniem głosów poparcia, nikt rozsądny nie uwierzy by proporcjonalnie do ogółu czytelników tego artykułu i komentarzy pod nim, tak wiele osób mogło popierać te wasze chore wymysły i negować opinie podyktowane zdrowym rozsądkiem.

  42. wykidajlo
    Nie poczekam na sąd ludowy który mnie osadzi podobnie jak Nila Pileckiego Inke .W imię polityki miłości Donalda i wychodowanych przez niego mutantów.

  43. Ile to już lat mineło od rozbiórki pomnika w SIEDLCACH .
    Nigdy nie pałałem miłością do czerwonych i ruskich . Ale historii nawet PiS nie jest w stanie zmienić -może ich nikt oto nie prosił -ale to oni czerwonoarmiści i Polacy przy ich boku wyzwolili POLSKĘ nie ALIANCI ! Czy pomniki powinny pozostać ? ja uważam że tak . Ten w Siedlcach w mojej pamięci był piękny w porównaniu z najnowszym na cmentarzu .

  44. NIE NEGUJEMY FAKTÓW
    Ludzie zapominacie o kilku fakytach O PAKCIE RIBENTROP -MOŁOTOW I NAPADZIE zssr na Polskę 17 września jednocześnie z niemcami .Gdyby ROSJA NIE MUSIAŁA TO WCALE BY NAM NIE POMOGŁA.Musiała i o żadnym wyzwoleniu nie ma tu mowy.Prawda hitoryczna jest zawiła i nie czarno biała.Pomniki za życie zołnierzy tak ale takiej propagandy nigdy ,gdy giną niewinni ludzie z powodu polityki.Nasz kraj leży między dżumą a holerą co nawet dziś widać.Silny nie liczy sie z życiem niewinnych ludzi. Jak dziennikarz coś pisze ,to powinien się liczyć z tym ,że ludzie dziś myślą sami .Ci na ROSYJSKICH CMENTARZACH nie byli tam z własnej woli .Czas by wielcy tego świata sami osobiście stawali na frontach i płacili życiem za swoje błędne decyzje …..

  45. “Fredzie”
    Od jakiegoś czasu usiłuje się wmówić “Polakom – szarakom””, że wojnę wygrała wyłącznie armia amerykańska wraz z wojskami armii koalicyjnych. Dobrze, niech tak będzie – albo to pierwszy raz pisana jest “”na nowo”” historia naszego kraju?! Tylko pomysłodawcy nowej koncepcji hist(e)rii Polski zapomnieli o niezwykle ważnym szczególe: jakim to cudem Berlin zdobyły wojska radzieckie i jednostki LWP? Armie, które szły od Wschodu. Czyli przez Polskę. No i powstał problem, bo jakaś część starszych wiekiem Polaków WIE, że to jednak było inaczej, niż usiłują im (nam) wmówić nowi “”nadworni”” historycy i publicyści. O tzw. politykach formacji rządzącej zmilczę, bo tęgich głowaczy wśród nich nie dostrzegam. Oni są tacy, jak z powiedzonka “”Doktora”” (postaci z filmu “”Prawo i pięść””, grał ją znakomity aktor Jerzy Przybylski): “”Bez ludzi zdolnych można się obejść – potrzebni są wyłącznie ludzie posłuszni””. Wybór należy do każdego z nas… “

  46. wystarczy
    Po wiekach walki naszego kraju z dwoma sąsiadami co chciały naszego dobra[zabory ,rozbiory i wojny ]- pisanie o wyzwalaniu to plucie nam w twarz.Pomniki to potwarz dla tych co zgineli w obronie niewinnych ludzi.O nich tu najmniej chodzi tym co w mateczce ROSJI .Potwarz dla tych rosyjskich zwykłych zołnierzy i wszystkich co oddali życie z powodu pobudek politycznych.Nie ma co gloryfikować tych co napadali,zabijali ,mordowali i niewolili nigdy i pod żadnym pozorem.Rosja nigdy do nieczego się nie przyznaje i żadna siła jej nie zmusi do tego w naszym przypadku -ciekawe dlaczego ,co im takiego zrobiliśmy .Inni zabrali swoje wraki samolotów, a my zawsze na kolanach i musimy zrozumieć.Teraz jest czas na prawdę I RÓWNE TRAKTOWANIE WSZYSTKICH LUDZI

  47. Do Nie Mordercom
    Ok, załóżmy, że zgadzam się z częścią Twojej wypowiedzi, że ludzi trzeba traktować równo, i że Rosja była i jest nam nieprzychylna (bo też są i były powody takiego stanu rzeczy z naszej strony – nie jesteśmy bez winy; ale zostawmy ten temat na inne rozważanie). Załóżmy, że nie jest słuszne upamiętnianie śmierci iluś tam Rosjan, którzy zginęli, walcząc z Niemcami i przepędzając ich w lipcu 1944 r. z Łukowa, bo… byli Rosjanami, a ich kraju i władców nie lubimy. Ale powiedz mi, co z drugą częścią upamiętnienia, czyli z polskimi żołnierzami? Ten pomnik był 1:1 poświęcony żołnierzom polskim i rosyjskim. Nie armiom, nie braterstwu i przyjaźni, nie Rosji, nie Stalinowi. Władze mojego państwa nie lubią Rosji i Rosjan, chcą zmieniać historię i to robią. OK. Przyjdzie kiedyś odwrotka, bo już za mojego życia było kilka takich. I na 100 procent znowu będą. Ale to nie ważne. Powiedz mi tylko jedno, co z Polakami, którzy walczyli o Łuków i zginęli tutaj? Czy ich śmierć też ma być wymazana z pamięci, tak jak tych ruskich szeregowych? Jakim to prawem? Czy dlatego, że nie zdążyli do armii Andersa, która na nieszczęście wszystkich walczyła w zupełnie innej części świata o oswobodzenie spod hitlerowskiej okupacji innych państw, a nie Polski i Łukowa?

    Wytłumacz mi to na spokojnie, jeśli umiesz znaleźć dobre argumenty.

  48. “Andrzeju z innej gminy”
    Nie ufam Ci już tylko dlatego, że używasz określenia tyleż pejoratywnego, co źle świadczącego o twej wrażliwości (nie tylko historycznej) oraz kiepskiej znajomości zasada języka polskiego; myślę o określeniu “ruscy szeregowi””. Wyraźnie wyczuwam (bez względu na deklarowane intencje wpisu) w Twoim pisaniu wiele fałszu, za wiele, by brać na serio przesłanie Twego wpisu… “

  49. Inny Historyku
    Ja Ciebie w ogóle nie rozumiem. Odpowiadając na moje pytanie i odnosząc się do postawionego przeze mnie problemu zabierasz głos w dyskusji i… Ano właśnie. I nie piszesz tym razem na temat. Czepiasz się mojego języka polskiego, chociaż sam w swej wypowiedzi walnąłeś błąd (Przyganiał kocioł garnkowi…). Doprawdy nie wiem, gdzie napisałem coś niezgodnie z zasadami języka naszego ojczystego, który bardzo szanuję, w odróżnieniu od wielu “prawdziwych polaków””.

  50. wykidajło
    Wikipedia, uroczysko “Baran”” w Kąkolewnicy koło Radzynia Podlaskiego zwane przez okoliczną ludność Małym Katyniem. W tym miejscu, od jesieni 1944 do przełomu stycznia i lutego 1945r. stacjonowała 2 Armia Ludowego Wojska Polskiego, rozstrzeliwano żołnierzy AK, WIN i BCH oraz ludzi uznanych przez nową władzę za wrogów. Wg szacunków wykonano wyroki na ok. 1300-1800 osobach. Pomniki???”

  51. Prawdziwa historia
    Nie ma historii czarno-białej. Wiele postaci czy organizacji mają jasne i ciemne strony:
    Przykłady:
    1) ZSRR – napadł nas w 1920r., 1939r., 1940-> wywózki i Katyń, ale w 1944r. pogonił Niemców z Polski, którzy chcieli zniszczyć biologicznie Słowian w tym Polaków.

    Szanowny Pan zapomniał kto wchodził w skład kierownictwa CZEKA podczas rewolucji październikowej i jakiej maści byli Panowie Trocki oraz Lenin? Proszę zapoznać się również z informacjami kto był w kierownictwie NWKD i kto strzelał do Polaków min. w Katyniu oraz dodatkowo proszę zaznajomić się z polsko brzmiącymi nazwiskami : Różański, Światło, Brystygier czy Wolińska.

    2) J.Piłsudski – wybitny Polak bez dwóch zdań ale ludzie mają pretensje do niego za rok 1926 i Berezę Kartuską.

    Rozumiem że gdyby Panu ktoś zamordował członka rodziny to do mordercy miałby Pan “tylko pretensje””? Piłsudski to był zwykły bandyta i element antypolski który był agentem Wehrmachtu. Ciekawe dlaczego Niemcy po zajęciu Krakowa, ustawili wartę honorową przy grobie Piłsudskiego oraz dlaczego po jego śmierci w Berlinie została odprawiona mszy z udziałem Adolfa Hitlera? Pewnie za ten “”areszt”” który odbył w Magdeburgu 🙂

  52. Pamiątki Kupie.
    Podajcie adres tego punktu złomu gdzie wywieźli tego Orła Piastowskiego bo chciałbym go zakupić.Szanuje pamiątki szczególnie z symbolami narodowymi.Urodziłem się w 1976 roku w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,byłem obywatelem Rzeczypospolitej Ludowej,Armia była Ludowa,Milicja była Obywatelska,Orzeł był bez korony.Nigdy nie byłem komunistą ale kochałem swój kraj.Szkoły były budowane przez komunistów i często miłości do ojczyzny i szacunku do symboli narodowych uczyli nas komuniści bo ojczyzna była komunistyczna.Za dewastacje pomników były surowe kary a wandalizm był napiętnowany.Teraz wandalizm jest legalny a młodym ludziom wmawia się że niszczenie pomników jest rzeczą dobrą bo budowane były przez komunistów.W ten sposób będziemy mieć pokolenie bezrozumnych barbarzyńców niszczących wszystko na swej drodze.Mnie w Socjalistycznej ojczyźnie nauczono szacunku do pomników nie zależnie co przedstawiają.Nie napluje na pomnik Papieża,komunisty,faszysty,żyda,demokraty,dewotki,żołnierza radzieckiego,polskiego.Kocham historie i niszczenie pomników które mają więcej niż 30,40,70 i więcej lat uważam za barbarzyństwo w majestacie prawa.Takie niszczenie niczym nie różni się od zniszczenia
    Posągów Buddy w Bamianie przez Talibów.Pozbawiamy naród jego historii a naród który niszczy swoją historie przestaje istnieć.Gdybym miał pieniądze jak ci panowie dzięki którym to wszystko się dzieje na miejsce zniszczonych pomników stawiał bym nowe kopie.Najgorsze jest to że w wielu wypadkach niszczone są pomniki z naszymi symbolami narodowymi.Czyli Polacy plują sami na siebie.Nie wiem czy się śmiać czy płakać.Ale na pewno za granicą naszego kraju niektórzy skrajni nacjonaliści mają ubaw po pachy.W 1968 roku było powiedzenie,,Nie ten Żyd kto Żyd tylko ten co go partia wskaże”, a teraz powinno być ,,Nie ten Pomnik Komunistyczny co Pomnik Komunistyczny tylko ten co go partia wskaże”.Ale nie tylko pomniki się niszczy ale również zabytki klasy ,,0”,np bezpowrotnie został rozebrany mur Carnota w Cytadeli Warszawskiej i stworzono wjazd dla pojazdów budowy nowego Muzeum Wojska Polskiego.Po zbudowaniu muzeum mają mur postawić z tej samej cegły.Niesamowita technologia budowlana.Jak nie będą mogli jakiegoś obrazu wnieść do Zamku Królewskiego na Wawelu to najpierw cegła po cegle rozbiorą kawałek muru a po powieszeniu obrazu mur postawią z tej samej cegły tylko zaprawa będzie świeża.”

  53. Pamiątki Kupie.
    Podajcie adres tego punktu złomu gdzie wywieźli tego Orła Piastowskiego bo chciałbym go zakupić.Szanuje pamiątki szczególnie z symbolami narodowymi.Urodziłem się w 1976 roku w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,byłem obywatelem Rzeczypospolitej Ludowej,Armia była Ludowa,Milicja była Obywatelska,Orzeł był bez korony.Nigdy nie byłem komunistą ale kochałem swój kraj.Szkoły były budowane przez komunistów i często miłości do ojczyzny i szacunku do symboli narodowych uczyli nas komuniści bo ojczyzna była komunistyczna.Za dewastacje pomników były surowe kary a wandalizm był napiętnowany.Teraz wandalizm jest legalny a młodym ludziom wmawia się że niszczenie pomników jest rzeczą dobrą bo budowane były przez komunistów.W ten sposób będziemy mieć pokolenie bezrozumnych barbarzyńców niszczących wszystko na swej drodze.Mnie w Socjalistycznej ojczyźnie nauczono szacunku do pomników nie zależnie co przedstawiają.Nie napluje na pomnik Papieża,komunisty,faszysty,żyda,demokraty,dewotki,żołnierza radzieckiego,polskiego.Kocham historie i niszczenie pomników które mają więcej niż 30,40,70 i więcej lat uważam za barbarzyństwo w majestacie prawa.Takie niszczenie niczym nie różni się od zniszczenia
    Posągów Buddy w Bamianie przez Talibów.Pozbawiamy naród jego historii a naród który niszczy swoją historie przestaje istnieć.Gdybym miał pieniądze jak ci panowie dzięki którym to wszystko się dzieje na miejsce zniszczonych pomników stawiał bym nowe kopie.Najgorsze jest to że w wielu wypadkach niszczone są pomniki z naszymi symbolami narodowymi.Czyli Polacy plują sami na siebie.Nie wiem czy się śmiać czy płakać.Ale na pewno za granicą naszego kraju niektórzy skrajni nacjonaliści mają ubaw po pachy.W 1968 roku było powiedzenie,,Nie ten Żyd kto Żyd tylko ten co go partia wskaże”, a teraz powinno być ,,Nie ten Pomnik Komunistyczny co Pomnik Komunistyczny tylko ten co go partia wskaże”.Ale nie tylko pomniki się niszczy ale również zabytki klasy ,,0”,np bezpowrotnie został rozebrany mur Carnota w Cytadeli Warszawskiej i stworzono wjazd dla pojazdów budowy nowego Muzeum Wojska Polskiego.Po zbudowaniu muzeum mają mur postawić z tej samej cegły.Niesamowita technologia budowlana.Jak nie będą mogli jakiegoś obrazu wnieść do Zamku Królewskiego na Wawelu to najpierw cegła po cegle rozbiorą kawałek muru a po powieszeniu obrazu mur postawią z tej samej cegły tylko zaprawa będzie świeża.”

  54. Pamiątki Kupie.
    Podajcie adres tego punktu złomu gdzie wywieźli tego Orła Piastowskiego bo chciałbym go zakupić.Szanuje pamiątki szczególnie z symbolami narodowymi.Urodziłem się w 1976 roku w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,byłem obywatelem Rzeczypospolitej Ludowej,Armia była Ludowa,Milicja była Obywatelska,Orzeł był bez korony.Nigdy nie byłem komunistą ale kochałem swój kraj.Szkoły były budowane przez komunistów i często miłości do ojczyzny i szacunku do symboli narodowych uczyli nas komuniści bo ojczyzna była komunistyczna.Za dewastacje pomników były surowe kary a wandalizm był napiętnowany.Teraz wandalizm jest legalny a młodym ludziom wmawia się że niszczenie pomników jest rzeczą dobrą bo budowane były przez komunistów.W ten sposób będziemy mieć pokolenie bezrozumnych barbarzyńców niszczących wszystko na swej drodze.Mnie w Socjalistycznej ojczyźnie nauczono szacunku do pomników nie zależnie co przedstawiają.Nie napluje na pomnik Papieża,komunisty,faszysty,żyda,demokraty,dewotki,żołnierza radzieckiego,polskiego.Kocham historie i niszczenie pomników które mają więcej niż 30,40,70 i więcej lat uważam za barbarzyństwo w majestacie prawa.Takie niszczenie niczym nie różni się od zniszczenia
    Posągów Buddy w Bamianie przez Talibów.Pozbawiamy naród jego historii a naród który niszczy swoją historie przestaje istnieć.Gdybym miał pieniądze jak ci panowie dzięki którym to wszystko się dzieje na miejsce zniszczonych pomników stawiał bym nowe kopie.Najgorsze jest to że w wielu wypadkach niszczone są pomniki z naszymi symbolami narodowymi.Czyli Polacy plują sami na siebie.Nie wiem czy się śmiać czy płakać.Ale na pewno za granicą naszego kraju niektórzy skrajni nacjonaliści mają ubaw po pachy.W 1968 roku było powiedzenie,,Nie ten Żyd kto Żyd tylko ten co go partia wskaże”, a teraz powinno być ,,Nie ten Pomnik Komunistyczny co Pomnik Komunistyczny tylko ten co go partia wskaże”.Ale nie tylko pomniki się niszczy ale również zabytki klasy ,,0”,np bezpowrotnie został rozebrany mur Carnota w Cytadeli Warszawskiej i stworzono wjazd dla pojazdów budowy nowego Muzeum Wojska Polskiego.Po zbudowaniu muzeum mają mur postawić z tej samej cegły.Niesamowita technologia budowlana.Jak nie będą mogli jakiegoś obrazu wnieść do Zamku Królewskiego na Wawelu to najpierw cegła po cegle rozbiorą kawałek muru a po powieszeniu obrazu mur postawią z tej samej cegły tylko zaprawa będzie świeża.”

  55. Precz z komuną
    Pomnik z czasów okupacji sowieckiej zniszczony bardzo dobrze. Radykałem jest ten, kto broni takich pomników ludobójców, którzy mordowali Polaków przed wojna w operacji anty-polskiej NKWD w czasie wojny i po wojnie. Tyle czasu trzeba było czekać aż go rozbiorą to skandal!!! Jeszcze pomniki Hitlera trzeba było zostawić z okupacji niemieckiej ciekawe czy też by mówili na tych, co malowaliby takie pomniki radykałami.

  56. Pamiątki Kupie.
    Brak szacunku dla polskich żołnierzy ze wschodu szczególnie tzw.,,sybiraków”.Myślę że to jest jasny przekaz co się stanie jak będziesz walczył za ten kraj.Przyjdą i na…rają ci na grób,Ci za których walczyłeś.A orła piastowskiego z pomnika wywiozą do huty?Brak szacunku dla symboli narodowych.Jak orzeł nie ma korony to trzeba go zniszczyć.Boję się o grób Bolesława Krzywoustego bo orzeł na jego nagrobku nie ma korony.Bolesław III był komunistą?

  57. Pamiątki Kupie.
    Brak szacunku dla polskich żołnierzy ze wschodu szczególnie tzw.,,sybiraków”.Myślę że to jest jasny przekaz co się stanie jak będziesz walczył za ten kraj.Przyjdą i na…rają ci na grób,Ci za których walczyłeś.A orła piastowskiego z pomnika wywiozą do huty?Brak szacunku dla symboli narodowych.Jak orzeł nie ma korony to trzeba go zniszczyć.Boję się o grób Bolesława Krzywoustego bo orzeł na jego nagrobku nie ma korony.Bolesław III był komunistą?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najczęściej czytane

Zmarł Artur Kozłowski

20 września 2024 r. zmarł Artur Kozłowski właściciel i...

Kowal własnego losu

Sylwetkę Artura Kozłowskiego prezentuje Tomasz Markiewicz Wejście na sportowy szczyt...

Zarzut zabójstwa i tymczasowy areszt dla matki dziecka, którego ciało znaleziono w śmietniku w Brzezinach

Sąd zastosował tymczasowy areszt na trzy miesiące wobec 18-letniej...

Radna Angelika Ambroziewicz organizuje zbiórkę na busa dla domu dziecka w Siedlcach

Radna Angelika Ambroziewicz zainicjowała zbiórkę pieniędzy na zakup dziewięcioosobowego busa dla Domu Dziecka „Pod Kasztanami” oraz „Domu pod Dębami” w Siedlcach.

Siedlce: Uciążliwa działalność sąsiada

Mieszkańcy jednej z siedleckich ulic przez kilkanaście lat protestowali...

Pobili właściciela siłowni/Wyznaczył nagrodę

Właściciel siedleckiej siłowni, Artur Kozłowski wyznaczył 10 tys. zł...

Najczęściej komentowane

Najnowsze informacje