Od dawna pomiedzy wladzami Minska a wladzami PKP toczyly sie dyskusje i negocjacje, by pod torami kolejowymi wybudowac bezpieczne przejscie dla pieszych, laczace budynki stacji kolejowej i PKS polozone w pólnocnej czesci miasta z rejonem ulicy Sosnowskiego i poludniowa czescia grodu. Duza nadzieje wiazano z modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Minsk-Siedlce. Modernizacja sie zakonczyla, a inwestycji waznej dla miasta nie wykonano.
Jednak 7 wrzesnia PKP PLK podpisala umowe z wybranym w przetargu wykonawca, który w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E-20 odcinek Minsk-Siedlce” wykona podziemne przejscie pod torami. Wczesniej w ramach tego projektu przeprowadzono 5 zadan i okazalo sie,
ze zaoszczedzono pieniadze, które obecnie bedzie mozna przeznaczyc na nowa inwestycje w Minsku.
Pod 8 torami i trzema peronami bedzie poprowadzony tunel o dlugosci 61,3 metra i minimalnej szerokosci 6 metrów oraz wysokosci 2,4 metra. Dla osób niepelnosprawnych zostanie wydzielony specjalny pas ruchu. Dla niepelnosprawnych zainstalowane beda równiez specjalne dzwigi osobowe.
Koszt inwestycji szacowany jest na 2,7 mln euro. 75 proc. tych srodków pochodzi z unijnego funduszu spójnosci, a brakujaca kwote wylozy budzet panstwa. Ukonczenie przedsiewziecia, zgodnie z zawarta umowa, ma nastapic w ciagu 15 miesiecy, czyli do konca 2006 roku.
– Powrót firmy budowanej na linie E-20 – wyjasnia Krzysztof Lancucki, rzecznik prasowy PKP PLK – w niczym nikomu nie przeszkadza. Inwestycja jest realizowana nieco pózniej niz modernizacja tego odcinka, ale wczesniej nie bylo mozliwosci finansowych. Wazne jest, by przedsiewziecie dobrze sluzylo mieszkancom i stwarzalo poczucie bezpieczenstwa. Nowe przejscie jest nowoczesne i spelnia standardy techniczne UE.
Tunel w Minsku Mazowieckim
Lepiej pózniej, niz wcale. Budowy tunelu nie zawdzieczamy czolowemu siedleckiemu likwidatorowi kolei – aktualnie kandydujacemu do Sejmu RP w naszym okregu. Cieszy fakt, ze pod ten pomysl cwaniak nie moze (i boi sie!!!) “podpiac”. Zawsze mozna mu wyciagna