Od października kierowcy przejeżdżający przez Łuków nie będą narzekać na korki. Wszystko za sprawą oddania do użytku tzw. małej obwodnicy.
Ta największa dotychczas inwestycja pochłonie ponad 14 milionów złotych.
Do tej pory ulica Wojska Polskiego była potocznie nazywana „obwodnicą”, ale w rzeczywistości nie spełniała wymogów trasy przystosowanej do dużego natężenia ruchu pojazdów, była mocno zdeformowana. Innym mankamentem trasy był brak też odwodnienia, nawet oznakowanie wymagało kompleksowej wymiany. Przy drodze brakowało chodników, dlatego piesi byli zmuszeni chodzić poboczem. Sama nawierzchnia starej obwodnicy pozostawiała wiele do życzenia – nie miała odpowiedniej nośności. Za unijną kasę
Wkrótce to się zmieni – nowa obwodnica zostanie oddana do użytku.
– W pierwszym etapie przebudowie uległ odcinek o długości ponad dwóch kilometrów. Powstały nowe chodniki, oświetlenie, została zmodernizowana kanalizacja deszczowa. W sumie modernizacji uległo sześć skrzyżowań, w tym trzy z nich powstały w formie ronda – wyjaśnia starosta łukowski, Janusz Kozioł.
Obwodnica jest już nazywana przez mieszkańców powiatu największą od wielu lat inwestycją, prowadzoną przez Starostwo Powiatowe. Budowa kosztowała 14 milionów 615 tysięcy złotych, z czego 75 procent to pieniądze, które udało się pozyskać
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Światowa jakość
Rozwiązania techniczne będą zgodne z normami unijnymi oraz z najlepszą praktyką w zakresie inwestycji drogowych w dziedzinie dopuszczalnego nacisku na: oś, bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum złożone z czterech firm: Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjno-Drogowych z Łukowa, Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego z Międzyrzeca Podlaskiego, Przedsiębiorstwa Robót Drogowych „Regionalne Drogi Podlaskie z Siedlec” oraz Energotec sp.zoo z Łukowa.
Celem projektu ma być usprawnienie ruchu. Inwestorzy zapewniają, że „mała obwodnica” przyczyni się przede wszystkim do wzrostu dostępności komunikacyjnej miasta oraz poprawy bezpieczeństwa. Przejazd przez Łuków również ma być krótszy.
Nowa obwodnica w pierwszym etapie to: 2,01 km drogi, 6 skrzyżowań, 0,35 km chodników, 2,50 km ciągów pieszo-rowerowych, 22 przejścia dla pieszych, 107 urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz 3,42 km sieci sieci kanalizacji deszczowej.
Starostwo Powiatowe już zapowiada budowę kolejnego odcinka obwodnicy – który połączy pierwszy etap z ulicą Świderską.