REKLAMA
19.2 C
Siedlce
Reklama

Niczym widmo

Szybki pociag wjezdza na stacje PKP w Siedlcach
15 grudnia o godz. 9.15 z Dworca Centralnego w Warszawie wyruszyl w trase specjalny pociag do Siedlec, który w niczym nie przypominal obecnych skladów pasazerskich. Przestronny, z wygodnymi siedzeniami, czysty i cieply. W fotelach zasiedli prezesi spólek kolejowych PKP PLK, PKP SA, dyrektorzy oddzialów, przedstawiciele firm budujacych nowoczesna linie kolejowa E-20, po której pociagi maja mknac z predkoscia 160 km na godzine. I faktycznie, po raz pierwszy tego dnia na trasie najpierw z Warszawy do Minska, a potem do Siedlec pociag jechal z taka wlasnie predkoscia. Czas przejazdu do Minska mial trwac (i tak bylo) zaledwie 23 minuty, a potem do Siedlec kolejne 26 minut.
Zanim jeszcze pociag ruszyl z warszawskiego dworca, swoich obaw przed inauguracyjna jazda nie ukrywal Jan Telecki, dyrektor Zakladu Linii Kolejowych w Siedlcach. Okazalo sie, ze dzien wczesniej, kiedy pociag pospieszny jechal ta trasa z predkoscia 120 km na godzine, na torach w Sabince wandale ulozyli sterte kamieni. Pociag wpadl na nie z pelna predkoscia, co spowodowalo ogromny huk. Maszynista przekazal sluzbom kolei informacje o tym, co sie wydarzylo, ale myslal, ze pekly tory. Na szczescie nic takiego sie nie stalo. Teraz pociag mial jechac z predkoscia o 40 km wieksza, a nie wiadomo, co by moglo sie zdarzyc, gdyby znów polozono kamienie na torach.
W Minsku wjazd specjalnego pociagu zasygnalizowala marszem kolejarska orkiestra deta z Siedlec. Przed tablica upamietniajaca wydarzenie, ze odcinek kolejowy na linii E-20 Minsk-Siedlce budowany byl przy wsparciu finansowym z funduszy unijnych, inwestor zlozyl meldunek prezesowi PKP PLK, Tadeuszowi Augustowskiemu i prezesowi PKP S.A., Andrzejowi Wachowi, ze zakonczono prace modernizacyjne i odcinek gotowy jest do eksploatacji. W Minsku otwarto takze Lokalne Centrum Sterowania (LCS). – Spelnia ono najwyzsze standardy europejskie – zapewnil dyrektor Oddzialu Regionalnego PKP PLK Janusz Czarnocki. – Stad odbywac sie bedzie sterowanie pociagami od stacji Warszawa Rembertów do stacji Siedlce.
W budynku LCS na monitorach widac wszystkie pociagi bedace w ruchu i te, które stoja. Wszystko jest pod kontrola. Zdarzenie z ulozonymi kamieniami na torach spowodowane zostalo przez bezmyslnych ludzi. Ale pod nadjezdzajacy pociag w kazdej chwili moze wtargnac zwierze. Aby zapobiec takim ewentualnosciom i w trosce o ochrone przyrody, na trasie od Minska do Siedlec ustawiono 63 urzadzenia, które przy pomocy sygnalów dzwiekowych odstraszaja zwierzeta. Z bialych niepozornych walców, na kilka minut przed wjazdem pociagu, rozlega sie przerazliwy jek konia zagryzanego przez stado glodnych wilków. Podobno kiedy zwierzeta slysza takie dzwieki, opuszczaja miejsce zagrozenia. Takie prototypowe urzadzenia ustawiono przy linii kolejowej po raz pierwszy w kraju.
Koniec modernizacji 52-kilometrowego odcinka linii E-20 z Minska do Siedlec, to zamkniecie jednego z etapów prac. Modernizacja kolejnego odcinka E-20 z Siedlec do Lukowa, a potem do Terespola wlasnie sie rozpoczyna.
Doswiadczenia wyniesione z prac wykonanych pomiedzy Minskiem a Siedlcami maja posluzyc kolejnym ekipom prowadzacym inwestycje. I o tym dyskutowali fachowcy na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej w Siedlcach, na która przybylo 270 gosci. – Ogólna wartosc robót na odcinku Minsk-Siedlce wyniosla 137 mln euro (tj. 586,85 mln zlotych) – podsumowal prezes PKP PLK Tadeusz Augustowski. – 75 proc. finansowania inwestycji pochodzilo z unijnych funduszy ISPA. Przeprowadzenie tej modernizacji to wynik dzialan wielu ludzi mocno zwiazanych z Ziemia Siedlecka – posla Józefa Oleksego i bylego ministra Krzysztofa Tchórzewskiego. Oni wniesli wielki wysilek na rzecz rozwoju kolei. W tej inwestycji uczestniczylo i wspóldzialalo wiele stron i ich doswiadczenia i dorobek powinny posluzyc przy dalszej modernizacji linii E-20.
– Piec lat temu – wspominal radny sejmiku Krzysztof Tchórzewski – kiedy bylem ministrem w resorcie infrastruktury, podpisalismy memorandum ISPA na modernizacje odcinka Minsk-Siedlce. Wówczas wydawalo sie, ze to czas odlegly, a tymczasem 10 grudnia 2004 roku zakonczylismy juz ten etap modernizacji.
Kolejarzy i wladze PKP uwiódl natomiast przewodniczacy Rady Miasta Siedlce, Wojciech Kudelski, który snul marzenia, by z taka predkoscia – 160 kilometrów na godzine, z jaka jechal pociag do Siedlec, zaczeli sciagac tu inwestorzy. – Kolej dla nas jest elementem rozwoju – tlumaczyl. – Po tych torach przyjedzie Stadler, po tych torach 3 tys. mieszkanców codziennie jezdzi do pracy w stolicy. Moze odwrotna droga przyjada warszawiacy i tu ulokuja swoje pieniadze? Zmodernizowano nam tory, ale zostajemy ze stara kladka nad torami, po której ciezko przejsc – tlumaczyl. – Starsze osoby z poludniowej czesci miasta obchodza te kladke idac pod mostem garwolinskim i nadkladajac 5 km drogi. Ta kladka, to dla kolei drobiazg. Po tym wszystkim, co juz zrobiliscie, prosze, zróbcie, jeszcze i ten drobiazg…
Etap modernizacji linii E-20 Minsk-Siedlce zostal zamkniety. Pierwszy pociag przejechal i przewiózl pierwszych pasazerów. Za nim pojada nastepne, ale na jazde z taka predkoscia trzeba bedzie jeszcze poczekac. Linia wszak jest gotowa, ale nie ma odpowiednich pociagów, które mozna byloby juz wprowadzic do stalego rozkladu jazdy. Tak wiec pasazerowie wiedza, ze mozliwosci kolej ma, ale oni nadal jezdzic musza przepelnionymi, niewygodnymi, zdezelowanymi „trukami” i czekac na lepsze czasy do podrózowania.

8 KOMENTARZE
  1. Jak to bedzie ?
    Pociag ladny, idea szczytna, jedna watpliwosc tylko mam. Czy takie cacy pociagi beda sie w ogóle w Siedlach zatrzymywac ?

    Zapewne, jak na kazdej szanujacej sie kolejowej inwestycji, na tracie W-wa – Siedlce spóznialy sie pociagi, zmieniano rozklady, al

  2. Kolej chwali sie tym co jest dla ludzi niedostepne.
    Kolej chwali sie tym co jest dla ludzi niedostepne. Gratuluje dobrego smopoczucia. Tymczsem odwo
    luje sie kolejne pociagi pospieszne i dalekobiezne a jezdzace w ich miejsce “reginalne blaszki” i tak szybciej nie pojada bo by sie rozsypaly. Jezdzi sie w b

  3. pkp
    mnie by wystarczyl nawet zwykly blaszak, aby byl czysty, cieply w zimie i punktualny. I aby byl! To sluszne, ze PKP zaciska pasa, ale likwidujac potrzebne polaczenia z Warszawa kreci bat na siebie. konkurencja mikrobusikowa nie spi. I cichaczem wytworzyla

  4. Nie rozumiem
    Zaraz czegos tu nie rozumiem . 90 km w 23 min + 29 min = 52 min to predkosc wyniosla 105 km/h , a nie 160 . Mysle , ze w 35 min do Warszaway to tak . PS znajac nasza wspaniala PKP to jak opzni sie ze 30 min to wyjdzie 90 min. To raczej szybciej dojedzie s

  5. Nie cieszmy sie przedwczesnie…
    To byl byly wagony spólki PKP IC, wprawdzie Przewozy Regionalne tez maja sporo wagonów na 160 km/h, ale lokomotyw na te predkosci jest za malo, bo zaledwie ok 50 i obsluguja tylko pociagi EC, IC i EX na trasach z Warszawy do Poznania, Katowic i Krakowa, i

  6. Do osoby, która nie rozumie…
    105km/h to predkosc srednia. Pociag od wschodniej do Rembertowa musial jechac 80km/h, to po pierwsze, po dtugie uwzglednij czasy hamowania i rozpedzania. Poza tym na stacjach w Minsku i Siedlcach pociag musial zwolnic do 40km/h, zeby zjechac z toru glówne

  7. Do Przemka
    posluchaj jak sie jezdzi w Unii i to od 30 lat . Tam srednia predkosc takich pociagów od dawna byla 150 . Nie wiem po co tlumaczysz hora PKP . Bo jak sie pociag opózni to Cie maja daleko w d….

  8. dokad jedzie “Podlasie”
    …i po tym wszystkim pan Tchóerzewski chwalil sie, ze dzieki niemu pociagi pospieszne zostana zamienione na osobowe zatrzyamujace sie na kazdej stacji!!! (np. Podlasie)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

  • Tagi
  • N

Najczęściej czytane

Zdarzenie drogowe przy wjeździe na A2

Jedna osoba została przewieziona do szpitala. - Po godzinie 20...

Ostatnie pożegnanie Artura Kozłowskiego

Znana jest już data uroczystości pogrzebowych Artura Kozłowskiego -...

Siedlce: Będzie remont Terespolskiej, ale…

Siedleccy radni przyjęli zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na...

15-latek przewrócił się na hulajnodze elektrycznej i stracił przytomność

W niedzielę 22 września około godziny 19 na ulicy...

Utrudnienia w ruchu w centrum Siedlec

W piątek i sobotę siedleckich kierowców czekają niewielkie utrudnienia...

Przejście-widmo na ul. Floriańskiej w Siedlcach?

Na jednym z przejść przez ul. Floriańską w Siedlcach...

Najczęściej komentowane

Najnowsze informacje