Zderzenie wiary i niewiary, świętości i grzechu – każe postawić pytanie o prawdę.
– Tytuł wystawy Tomasza Biłki OP, nawiązuje do średniowiecznego dzieła dominikanina Ludolfa von Sachsen Speculum Humanae Salvationis („Zwierciadło ludzkiego zbawienia”), w której epizody z Nowego Testamentu objaśnione zostały starotestamentalnymi wydarzeniami – mówi dr. Marcin Sutryk, kurator wystawy. – Dzieło to stanowiło ważne źródło materiałów ikonograficznych. Tutaj jednak okazuje się być ledwie aluzją.
Czy bowiem opowieść o ludziach może być opowieścią o jakimkolwiek zbawieniu? „Dobrej Nowinie” zaś nieustannie przeciwstawia się to, co Biłka nazywa Kakangelią: „Odszczepieńska ta nie ewangelia, ale kakangelia, tj. nie dobre, ale złe uwiadomienie” (ks. Jakub Wujek). Tematem prac obok „świętej opowieści” stają się więc różne sposoby nadużywania słowa Bożego i manipulowania nim. Zderzenie tych dwóch optyk: wiary i niewiary, świętości i grzechu – każe postawić pytanie o prawdę. Ona jest bowiem tym, co pragnie się dojrzeć w tak ustawionym lustrze (spekulum).
Tomasz Biłka OP urodził się w 1983 r. Jest zakonnikiem, malarzem, grafikiem, poetą, kaznodzieją Dominikańskiego Ośrodka Kaznodziejskiego w Łodzi. Prowadzi także galerię sztuki Zielona 13, w której realizuje m. in. własny projekt kuratorski „Wiara Widząca”, mający na celu rozpoznanie zjawisk z pogranicza sztuki i wiary.
Wystawa znajduje się w A_Galeria, ul. Żytnia 39 (Wydział Nauk Humanistycznych UwS).
Zdjęcia: Aga Król
nie było folderka