W ostatni piątek, 13 października o północy minął termin zgłaszania terytorialnym komisjom wyborczym list kandydatów na radnych.
W środę, 18 października, również o północy, upływa termin zgłaszania kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Do tego czasu komitety mogą także zawiadamiać terytorialne komisje wyborcze o zawarciu umowy w sprawie utworzenia grup list kandydatów. Możliwość tę mają komitety z gmin i miast liczących ponad 20 tys. mieszkańców oraz komitety kandydatów startujących w wyborach do rad powiatów i sejmików wojewódzkich. Wśród 46 790 radnych wybranych w całej Polsce 561 to nasi przedstawiciele w sejmikach wojewódzkich, 6284 to radni powiatów ziemskich. Radnych powiatów grodzkich będzie 1707. W gminach liczących do 20 tys. mieszkańców wybierzemy 32.265 radnych, w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców – 5566 radnych. Aby statystyka była kompletna, do liczb tych należy dodać 407 radnych w dzielnicach Warszawy. W lokalu wyborczym otrzymamy cztery karty do głosowania. Każda w innym kolorze!) Wyjątkiem – na naszym terenie – będą Siedlce, które są tzw. powiatem grodzkim, wykonującym zarówno zadania miasta, jak i powiatu. Siedlczanie będą głosować na trzech kartach, nie wybierają bowiem rady powiatu. 18 października Państwowa Komisja Wyborcza przyzna jednolite numery dla list tych komitetów wyborczych, które zarejestrowały listy kandydatów w ponad połowie okręgów w wyborach do sejmików województw. Chodzi głównie o komitety największych partii politycznych i ugrupowań, których kandydaci będą startować pod własnym szyldem. Dwa dni później wojewódzki komisarz wyborczy przydzieli numery list pozostałym komitetom. Kiedy dowiemy się, na kogo będziemy głosować? Do 28 października, a więc na dwa tygodnie przed wyborami, terytorialne komitety wyborcze mają rozplakatować obwieszczenia o zarejestrowanych listach kandydatów na radnych, razem z danymi kandydatów oraz informacją, jakie grupy list zostały utworzone w danej jednostce samorządu terytorialnego. Gminne komisje wyborcze opublikują listy kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Tego dnia też rozpoczną się audycje wyborcze w publicznej telewizji i radiu.
Kalendarz wyborczy ruszył 11 września, gdy ukazało się rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów – przytoczmy pełną nazwę – w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Obecnie komitety wyborcze większość organizacyjnej roboty mają już za sobą. Kto nie zdążył z rejestracją komitetu i zgłoszeniem list kandydatów na radnych, w tegorocznych wyborach samorządowych już nie wystartuje. Teraz kandydatów i ich sztaby czeka kampania wyborcza. Miejmy nadzieję, że prowadzona fair. Wyborcy mają czas, by poznać swoich kandydatów i zdecydować się, na kogo będą głosować. Sporo pracy będą miały za to komisje wyborcze, które muszą sprawnie przygotować wybory. Są to: Państwowa Komisja Wyborcza, komisje terytorialne (wojewódzkie, powiatowe i gminne) oraz komisje obwodowe. Pracy będą miały mnóstwo, gdyż wybory samorządowe to pod względem organizacyjnym największe wyborcze przedsięwzięcie w Polsce. Tego samego dnia dokonujemy bowiem aż czterech aktów wyborczych: wybieramy radnych w swojej gminie, radnych powiatowych, radnych sejmiku wojewódzkiego oraz wójta, burmistrza lub prezydenta swojej gminy czy miasta. W sumie w całej Polsce wybierzemy 46 790 radnych wszystkich szczebli samorządu oraz 1591 wójtów, 780 burmistrzów oraz 107 prezydentów miast. Przy tych liczbach wybór 460 posłów i 100 senatorów (w wyborach parlamentarnych) lub procedura wyborcza wyłaniania jednego prezydenta RP wyglądają bardzo prosto i skromnie.